Digital Humanities Lab: Veranstaltungen im Sommersemester 2024
9. April 2024, von Zsuzsa Becker
Foto: DH-Lab
Prompt-a-thon, Hands-on-Workshops und Vorträge: Im Sommersemester finden wieder zahlreiche Veranstaltungen im Digital Humatities Lab der Fakultät statt. Das Angebot richtet sich an alle Statusgruppen. Los geht's am 17. April 2024!
Im Sommersemester finden eine Reihe von Veranstaltungen im Digital Humanities Lab der Fakultät für Geisteswissenschaften statt, darunter vier neue Hands-on-Workshops für Lehrende der Fakultät, die digitale Verfahren testen und in ihre Lehrveranstaltungen einbringen möchten.
Zudem bieten Prof. Dr. Heike Zinsmeister und Prof. Dr. Julia Nantke wieder zwei Prompt-a-thons zu generativer KI in Forschung und Lehre an. Unter dem Motto "KI, wie geht das?" können alle Interessierten am 17. April und 5. Juni 2024 jeweils um 16 Uhr c.t. ChatGPT ausprobieren und den Einsatz anhand von konkreten Aufgaben für geisteswissenschaftliche Lehre und Forschung erkunden.
Am 10. Juli 2024 um 16 Uhr c.t. hält Prof. Dr. Dustin Breitenwischer gemeinsam mit Dr. Seid Muhie Yimam und Dr. Martin Semmann vom House of Computing and Data Science (HCDS) einen Vortrag zu "African American Autobiography – A Digital Database":
The autobiography is generally regarded as the most important genre in African American literary history. In the emancipatory struggle for freedom, equality and justice in a nation characterized by racism and segregation, authors have repeatedly resorted to self-narration and its means of social, cultural, political and aesthetic self-positioning. The fact that all these texts have something to say to each other in one way or another has been well researched; however, the fact that the books containing the texts have created an equally fascinating culture of communication among themselves has so far received little attention. A closer look at individual publications reveals that those elements of a publication, which Gérard Genette has classified as „paratext," lead a remarkable life of their own beyond the actual texts and their intertextual relationships. In order to better understand the communicative structures and relevant literary and cultural-historical object relations within the genre that is still characterized by marginalization and resistance, and to open it up to different perspectives in research and teaching, a digital database makes it possible to record and link relevant paratextual elements of African American autobiographies (such as covers, titles, blurbs, etc.) using various taxonomies and keywording models. The aim is to enable researchers, teachers ,and students to shed light on still unknown chapters in the often precarious histories of publication, distribution, and reception; to understand aesthetic and design decisions and compare them with social, political, and cultural developments of the time; to recognize dynamics of competition and distinction between authors, sometimes across generations; and to reveal editorial and publishing power structures. Using a number of examples, the lecture seeks to shed light on the potential of a digital database for the archiving and provision of paratextual elements of the African American autobiography.
Außerdem findet im Sommersemester regelmäßig mittwochs um 14 Uhr c.t. eine Gesprächsreihe zum Thema "Künstliche Intelligenz zwischen Handlungsmacht und gesellschaftlichen Gestaltungsbedarfen", organisiert von Prof. Dr. Gertraud Koch gemeinsam mit Dr. Susanne Draheim und Prof. Dr. Kai von Luck von der HAW Hamburg statt.
Alle Veranstaltungen finden im DH Lab@Philturm, Raum C 2003 (2. OG) statt. Eine Teilnahme an den Veranstaltungen steht grundsätzlich allen Statusgruppen offen, um Anmeldung per E-Mail an digitale.gw"AT"uni-hamburg.de wird gebeten. Das vollständige Programm finden Sie als Plakat (pdf) oder auf unserer Webseite.